Ingen bra dag...

Idag är ingen bra dag. Idag är jag sur. Riktigt jävla sur och irriterad. Så irriterad att jag var tvungen att skriva av mig. Tänkte först inte publicera detta. Men nu gör jag det i alla fall. Mest för att jag fortfarande är sur. (Och jag vet det där om känslan ”sur”, men idag vill jag faktiskt bara var sur. Så det så. )


Dagens gravidirritationsmoment.


 1.      Folk som säger att om man är sugen på något för att man är gravid så är det kroppens sätt att tala om att den behöver just detta. Till viss del kan jag tro på det. Men när jag säger att jag konstant är sugen på pasta och de konstant hävdar att jag behöver kolhydrater så är det inte sant. Jag behöver inte kolhydrater. Jag äter tillräckligt med kolhydrater. Pasta har alltid varit min ”hetsätningsmat”. Jag vill äta hur mycket som helst. Det har jag alltid velat, även långt innan jag blev gravid. Det handlar definitivt inte om att min kropp behöver kolhydrater. Så sluta säg det. Jag kommer snart att börja tro er. Jag ska definitivt sluta säga att jag är sugen på det.


2.      Folk som ska ”trösta” genom att säga positiva saker. Om jag är orolig inför något, låt mig vara det. Vare sig min oro eller andras försök till positiva uttalanden har ju ingen som helst relevans för fakta och det som kommer hända. Det spelar ju ingen roll vare sig att jag oroar mig eller vad andra tror, gissar eller försöker få mig att tänka. Lägg ner det.


3.      Att folk tror att man inte klarar att höra förlossningshistorier. Att de skämtsamt ska säga ”Nu får vi inte prata om detta, när Eva är med”, bara för att de råkar säga meningar med att ”spricka” eller ”blod” i. Tror ni jag är helt naiv eller? Tror ni att jag aldrig hört talas om vad som kan hända under förlossning? Det verkar ju vara favoritsamtalsämne för dem som genomgått det, så det är inte så jättelätt att missa. Aka. Jag har hört det förr. Många gånger.


4.      Att jag är på väg att bli medlem i klubben. Klubben med stort K. Klubben för oss som genomgått en graviditet. Klubben för oss som verkligen vet vad livet handlar om.


5.      Expertuttalanden. Att graviditet och barnuppfostran tydligen ger rättigheter till ”råd” och ”expertuttalanden” utan att man överhuvudtaget har bett om dem. Och fastän vi uttrycker hur vi tänker kring en viss sak, ska man fortsätta att hävda att ”så var det inte för mig så ni bör tänka om”. Typ. Snälla, jag orkar inte mer. Sluta prata.


Som sagt, förlåt. Jag tycker egentligen inte allt detta 100%. Men idag vill jag göra det, åtminstone ett litet tag till.. Som sagt, jag är sur.  // E


Kommentarer
Postat av: Hanna

Varsågod, var sur. Sen blir det massage och thailändsk kycklinggryta när du kommer hem ♥



Puss

2011-01-19 @ 14:47:37
URL: http://hesalis.blogg.se/
Postat av: Nina

Det är SÅ okej att vara sur när man är gravid. Jag var ett monster i 9 månader + 8 outhärdliga övertidsdagar.

2011-01-19 @ 17:10:48
URL: http://nenima.blogg.se/
Postat av: Eva

Oj, jag vet inte om jag hade orkat i nio månader.. =) Så vi får helt enkelt hoppas på att denna dag är en engångsföretelse.. =) Har vart ute och skottat snö/is nu också och fått ur mig lite energi, så nu känns det i allafall lite bättre.. =)

2011-01-19 @ 18:43:12
URL: http://hesalis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0