Smarta uttalanden..

Häromdagen blev jag ”gratulerad” av en sköterska på jobbet som nu upptäckt att jag är gravid (sjukhuskläder kan man gömma sig länge i…=)). Det första hon gjorde var att (utan att fråga) smita åt min sjukhusklänning för att kolla hur stor magen var. Hennes reaktion var: ”Oj, då ska du ha ganska snart va”? Berättade då för henne att han är beräknad till slutet på juni på vilket hon utrycker:. ”Men oj, då måste du vara ganska stor, det måste väl din barnmorska ha sagt till dig”. Hon har sedan en utläggning om att det är nog är jämförelse med hur stor eller snarare liten hon var för på henne såg man inte att hon var gravid förrän i sjunde månadaden enligt henne själv. Detta på grund av att hennes bäcken var stort. Och på det följer nästa smarta kommentar: ”Du kanske har litet bäcken” säger hon och börjar smita åt klänningen över höfterna för att kolla hur stort mitt bäcken är!

Till saken hör då att jag har haft en del oro för att magen ska vara ”för stor”. Har dock jämfört med magbilder på nätet och där fanns det många som hade mycket större plus att vi var hos barnmorskan förra veckan som mätte magen och hon sa att den var heelt noormaal! =) Så när denna sköterska gick loss i sina utläggningar om min ”stora” mage och mitt lilla bäcken, så kunde jag i alla fall till 90 % skratta åt situationen. Var denna människa verkligen sann? Vet hon inte att alla magar ser olika ut? Är det smart att säga till en person som snart ska föda sitt första barn att hon har stor mage (i mitt huvud: stort barn) och litet bäcken? Som sagt, jag kunde skratta åt det, men jag kunde ju ha haft världens förlossningsskräck? Vad vet hon? Och helt och hållet släpper man ju inte sådana kommentarer hur mycket man än vill göra det. Så självklart googlade jag på litet bäcken och det var ju roligt. Så nu är nästa fråga: Hur sjutton vet man om man har litet bäcken? Får nog bli en fråga till nästa besök hos barnmorskan =).

Men som tillägg till denna utläggning om smarta uttalanden kan jag säga att idag var det en läkare som gissade på att jag är i femte månaden. Är ju i sjätte så det var ju bra! =) Hon gissade också på att det är en pojke, för jag har ingen mustasch, vilket tydligen är vanligt om man ska få en flicka. Gissar att hennes bakgrund från före detta Jugoslavien kan ha viss betydelse för det uttalandet.. =) Jag sa då för övrigt då till henne att det finns en undersökning som visar att dessa gissningar angående könet stämmer i 50 % av fallen. Hon fattade inte.

 

Puss /E


Kommentarer
Postat av: Nina

Jag tycker inte alls du ser stor ut! Lillen måste ju få ta plats!



Jag var precis över kurvan med SF-måttet. Fyra dagar innan Nelson föddes gjorde de UL och sa att man som mest skulle väga 4 kg. Ut kom 4890g bebis, men det gick bra! Du kan mejla mig, om du vill. Jag hade sådan ångest för stor bebis, lång förlossning och att spricka - såklart fick jag allt, men överlevde. ;)



Det kommer att gå bra! Kram

2011-03-17 @ 19:01:39
Postat av: Sigrid

HAHAHAHAHAHAHAHA mustaschgrejen hahahaha!!



Jag har då aldrig tänkt att du skulle vara stor! Ja jag fick ju höra X antal gånger att jag var så himla liten fast jag låg på översta strecket.. Hur man vet med bäckenet vet jag inte!



Det är otroligt hur idiotiska människor kan vara, det är lite obehagligt när människor säger såna där saker för man vet att de nånstans inom sig är medvetna om att det skapar rädsla. Jag antar att det får dem att känna nånslags känsla av att de har mer kunskap och kontroll, jag vet inte.. Synd bara att hon är syrra...

2011-03-17 @ 19:39:01
URL: http://sigrida.blogg.se/
Postat av: Majsan is da shit :)

Sicket litet pucko!! Vilken avd jobbar hon på så jag kan ta mig ett litet snack med henne(läs, låsa in henne på en toalett och lära henne hyfs)!! Ps. Vart går egentligen gränsen hur mycket man får tafsa på någon bara för att man är gravid??Ds a just Ps 2. Länge leve integriteten!!Ds2

2011-03-18 @ 20:08:04
Postat av: Eva

Nina: Egentligen är jag inte så orolig för förlossningen, tyckte nog mest att det hon sa var onödigt. Jag kunde ju vara jätte jätte nervös, det visst ju inte hon.. Och att vi kommer få en större bebis har jag redan accepterat, mest för att jag själv var det och det kan vara genetiskt.. =) Men jag inbillar mig också att det då finns större möjligheter att han kommer för tidigt! =)



Sigrid: Man kan ju tycka hon borde veta bättre för att hon är sköterska. Men hon är ganska forcerad som person, och känd som "Den där människan".. =)



Majsan: Yeah, you go and pull a Derek om her!! =) =) Och angående integriteten: Glömet! =) <3

2011-03-18 @ 21:19:52
URL: http://hesalis.blogg.se/
Postat av: Linn

Har gjort mitt första videoinlägg på bloggen! Kolla gärna! Haha! :) <33

PUSS

2011-03-18 @ 22:44:04
URL: http://darlinns.blogg.se/
Postat av: Jenny Nilsson

Hej på dig! Så roligt det är att följa er blogg och se hur det går med maggen. Den växer fint tycker jag! Tråkigt med korkade personer som uttalar sig helt utan att tänka på vad det kan orsaka. Tur att du var påläst redan:-)

För att klarlägga bäckenfunderingen så tror jag att om bäbisen ligger med huvudet före så är det inga problem oavsett bäcken, men om rumpan är den delen som vill ut först så tror jag att de kan göra en bäckenröntgen. Det gjorde de på mamma när jag skulle födas. Men å andra sidan så rakades alla kvinnor på den tiden också så kanske har även den rutinen ändrats. Lycka till och kramar till er alla!

2011-04-09 @ 06:46:34
Postat av: Linn

Vi har en ny design på bloggen, gå gärna in och kolla! :) <3

2011-04-15 @ 21:33:11
URL: http://darlinns.blogg.se/
Postat av: Maria

Min graviditet var klart mustachlös och i juni för två år sedan kom en liten gosse ut så det stämmer nog!



(För övrigt var jag jättestor men bäbisen vägde bara 3126g och kom ut i raketfart)

2011-04-27 @ 13:21:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0