Rapport från vargtimmen

Sedan Elvin kom har han sovit ganska dåligt. Inte katastrofdåligt, om man jämför, men inte jättebra heller. Han har vaknat med ca 2-3 timmars mellanrum (i början, och efter sjukhusvistelsen, 1-2 timmar), och har hela tiden velat äta mycket på natten. Sen när han var 2½ månader ungefär kom ängeln Karin med en liten gåva från himmelen (Göteborg): ett andningslarm. Redan första natten som han fick sova i egen säng, i eget rum och på mage sov han plötsligt 6 timmar i stöten. Fortfarande fick han mat en eller ett par gånger per natt, men det vanliga var ett eller två 5-6 timmarspass per natt. Det höll i tre veckor, och sen började krånglandet igen. Fast värre, så som i början, och varje natt. Och det enda som lugnat honom har varit att amma. När vi då hade smakat i några veckor på hur det var att få sova, och jag slapp gästrummet, så var det otroligt jobbigt att bli av med det. Elvin har blivit gnälligare, E mer lättirriterad och jag har känt mig rätt otillräcklig, både här hemma på nätterna och på jobbet eftersom jag inte fått sova ordentligt.

Eftersom Sigrid och Oskar har "Sova hela natten-kurat" båda sina barn med framgång är det något vi haft i bakhuvudet hela tiden (även som barnvakter är det fantastiskt med barn man bara lägger, och ramsar, och så somnar de!). Och nu när han blev fyra månader och inget förbättring verkade finnas i sikte så bestämde vi oss för att köra. Jag är ändå hemma och är sjuk, så då kan jag lika gärna ta en jättesömnlös natt som en ganska sömnlös natt liksom... Då jag är den som har minst risk att "trilla dit" (främst kanske på bristen på mjölk...) tar jag första natten. Så här är jag nu, i vargtimmen, och jag måste säga att det funkar rätt så bra. Buffandet lugnar honom effektivt, och redan nu känns det som att även ramsan tar skruv (för mer info kolla in http://www.annawahlgren.com). Nu första natten har han vaknat ungefär varannan timme, men HAN SOMNAR OM, utan att ammas, på egen hand! Jag tror att det här kommer att gå vägen!

Det finns mycket kritik mot både Anna Wahlgren och Sova Hela Natten, och kritik är ju alltid bra. I alla fall om man är insatt i det man kritiserar. Jag är inte så insatt i hennes övriga åsikter, utan egentligen bara i SHN, så henne som person kan jag inte uttala mig om. Men jag tror på hennes metod! Den ska INTE förväxlas med femminutersmetoden. Det är INTE, som många tror, en metod i vilken man förhåller sig kall till barnet och lämnar det ensam i sin frustration. Men man tröstar det i handling, och sedan i ord (ramsan) i sängen. Man plockar inte upp det, för sängen är inte farlig, sängen är en trygg plats, och vi skyddar dig så du kan sova tryggt. Sen kan det säkert finnas föräldrar som är osäkra och inte vågar lita på sig själva eller lyssna på sitt barn, och som därför följer metoden "slaviskt" men med motstridiga känslor. Allt kan gå fel. Men om detta nya sätt att lugna och trösta Elvin på nätterna hjälper honom att sova hela nätterna och somna om på egen hand, då är i alla fall jag ett fan. Om någon skulle ha några frågor är det bara att ställa dem...

Nu ska jag vila en stund, tills nästa omgång... Snart är det morgon! Kram



 

Caesar förbereder sig på kurnatt.


Kommentarer
Postat av: Karin

Heja heja!!

Hoppas för både er och Elvins skull att det funkar och att han får sova hela nätterna snart!

2011-10-25 @ 10:20:46
Postat av: Hanna

Ja det SKA det, banne mig! Här tas kommando, jävlarimig! :D ;)

2011-10-25 @ 10:34:05
URL: http://hesalis.blogg.se/
Postat av: Karin

Det är bra! Man måste vara hård mot de hårda ;-)

2011-10-25 @ 15:34:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0